Depresia si tristetea de sarbatori

Perioada sarbatorilor de iarna este una destul de dificila si poate aduce suferinta in vietile multora. Motivele pot fi multiple – de la o pierdere destul de recenta (divort, separare, moartea cuiva drag), stres, asteptari nerealiste, presiune sociala, probleme materiale, zile cu putin soare. Oricare ar fi ele, nu uita ca poti cere ajutorul unui specialist (consilier, psiholog, psihoterapeut) sau al cuiva apropiat pentru a trece mai usor peste aceasta perioada.

Mai jos cateva sugestii pentru a trece mai usor de perioada sarbatorilor.

1. Ai grija de tine

Pune-te pe primul loc si vezi care sunt nevoile tale ce pot fi indeplinite de tine, fara interventia altora. Intreaba-te ce te poate face fericit/ fericita si noteaza acele raspunsuri care nu leaga starea ta de bine de alte persoane sau de aspecte financiare.

2. Planifica

Fa-ti planul din timp. Dupa ce ti-ai raspuns la intrebarea de mai sus, planifica activitatile pe zile. Fa-ti o lista cu lucrurile cu adevarat importante pentru tine si ce poti face pentru a le obtine.

3. Evita locurile de supra popularizare a acestei perioade

Incearca sa eviti mall-urile si supermarketurile pentru ca aici vei gasi toate acele elemente de care vrei sa scapi. Acestea se folosesc de toate imaginile populare (belsug, familie fericita, dragoste, copilarie), pentru a-si vinde produsele. Nu e de mirare ca in aceasta perioada rafturile magazinelor sunt aproape goale. Daca ai de facut cumparaturi, le poti face si online. Petrece mai putin timp pe Facebook daca ai o multime de prieteni care simt nevoia sa le arate tuturor fericirea si belsugul lor, iar asta te umple de deznadejde.

4. Uneori fericirea e pentru poza

Toti avem probleme. Chiar si prietenii care isi pun poze cu familia fericita, chiar si cei care isi fotografiaza cadourile scumpe, chiar si cei care isi petrec sarbatorile in locuri exotice.

5. Evita gandurile si exprimarile absolutiste

Daca te suprinzi gandind in termeni precum: ”toata lumea e fericita”, ”toata lumea petrece sarbatorile in familie”, ”toti au pe cineva alaturi”, ”sunt un ratat pentru ca de sarbatorile astea nu am reusit…”, incearca sa privesti mai obiectiv lucrurile si sa le inlocuiesti cu expresii mai aproape de realitate: ”sunt destui oameni singuri de sarbatori”, ”sunt destui oameni care nu au nici macar ce am eu”, ”de sarbatorile astea am reusit sa imi acord mai multa atentie”.

6. Evita conflictele familiale

Daca stii ca in familia ta apar mereu subiecte de discutie care duc la conflict, propune amanarea discutiei. Daca vrei sa eviti persoane din familie, poti sa refuzi politicos invitatia la o masa sau reuniune. Cadourile pot fi expediate si prin curier.

7. Nu cauta perfectiunea

Perfectiunea este adesea doar o imagine asimilata sau fabricata de noi de-a lungul timpului. Fa un pas inapoi si incearca sa privesti cu ceva obiectivitate situatia. Vei observa ca esti intr-o postura mai buna decat multe alte persoane.

8. Ajuta-i pe altii

Implicarea in a-i ajutora pe altii ne ofera mari satisfactii, scop, timp petrecut in mod productiv. Fie ca ajuti pe cineva drag sau pe cei nevoiasi (copii, batrani), vei observa o dispozitie mult imbunatatita dupa ce vei oferi ajutor.

9. Tristetea duce la vindecare

Tristetea nu este un bau bau de evitat. Tristetea nu este depresie, ci este un mod adecvat de a reactiona dupa orice fel de pierdere. Da-ti timp sa fii trist si fii constient ca e doar o perioada trista, care va trece, la fel cum au trecut si alte perioade triste din viata ta.

10. Fa sport

Sportul (fitness, alergare, inot, dans) te ajuta sa ai o dispozitie mult mai buna. Sunt multe studii stiintifice care demonstreaza acest lucru si de aceea, fie ca faci sport in casa, in sala sau in aer liber, vei simti beneficiile imediat.

11. Viziteaza-ti prietenii

Iesi din casa si viziteaza-ti prietenii. Du-le un cadou, colinda-i sau invita-i la tine de sarbatori. Iti vei incarca bateriile si vei preveni rumegarea unor ganduri negative.

12. Lumineaza-te

Petrece cat mai mult timp afara, la lumina. Atunci cand esti acasa, trage draperiile si limiteaza timpul de expunere la lumina albastra (computer, telefon, televizor).

13. Cere ajutor

Daca te simti depasit de situatie, cere ajutorul cuiva. Fie ca e un membru al familiei, un prieten sau un psiholog, nu e nevoie sa treci singur prin asta.

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top