Sanatatea psihica a angajatilor este un subiect care in sfarsit incepe sa fie de interes pentru angajatori. Am tot auzit de companii care dau ca bonus fie mini sedinte de consiliere la birou, fie abonamente sau reduceri pe aplicatii cu terapeuti, coachi samd.
Sunt avantaje si dezavantaje in abordarile acestea, desi la prima vedere ele par intr-adevar niste solutii rapide, la indemana.
Avantajul principal ar fi idea ca se face ceva pentru sanatatea psihica a angajatilor si asta aduce putina atentie pe aceasta zona esentiala.
Psiholog la birou, servicii pentru companii
O parte dintre dezavantaje vi le spun imediat:
Pentru ca terapia sa functioneze cu adevarat, e nevoie de o relatie terapeutica si de incredere. Clientul vrea sa aiba incredere in omul care care se duce. Ei, aici deja se pierd intr-o oarecare masura aceste conditi esentiale: sedintele sunt limitate si ca timp si ca numar, lar asta afecteaza construirea relatiei terapeutice. Sedintele desfasurate intr-o camera din companie vin si ele cu probleme: terapeutul e ales de companie, nu de client, ma vede x-ulescu atunci cand intru la o sedinta, ma vede sefu, ma vede hr-ul. Altii se simt stanjeniti: sunt peretii astia suficient de grosi, aoleu sticla asta mata nu ofera chiar atata intimitate pe cat mi-as dori!
lata de ce unora li se pare mai interesant sa contracteze aplicatii cu terapeuti. Un lucru bun la prima vedere, dar care vine cu alte probleme.
Am incercat o astfel de aplicatie, de curiozitate, atunci cand a aparut prima la noi in tara. Ca psiholog, m-am trezit intr-o mare lista unde contau mai mult pretul si gratuitatile si mai putin experienta.
Unii clienti cauta o lista de chestii bifate in CV, fara sa stie exact ce inseamna sau de ce au nevoie.
Apoi, era foarte important timpul de raspuns. Daca nu erai pe faza, adica liber sa stai in aplicatie, nu prea raspundeai intrebarilor si nu apareau clientii. Va puteti da seama, ca un terapeut care are deja o lista de clienti pe care ii vede, nu va avea timp sa stea sa raspunda la intrebari fel de fel. Un terapeut cu experienta si cu clienti nu sta in asteptare ca poate pica vreun client. Nu are de ce sa faca asta. Clientii ii vin oricum prin recomandari.
Am sters aplicatia si apoi am vazut ca si alti terapeuti erau de parere ca asa ceva dauneaza de fapt terapiei. De ce? Pentru ca e un fel de window shopping. Prin folosirea aplicatiilor se pierde din profunzime, din statornicia clientilor. E un fel de tinder in care ti se pare ca are balta peste, doar ca rar se leaga ceva de durata. Unii oameni ajung sa creada ca asa e normalitatea si ca asa e terapia si sa nu mai incerce. Si e pacat.
Cum vad eu lucrurile? Poate ca mai simple. Iata cateva solutii pentru a va ocupa de sanatatea psihica a angajatilor:
- corporatia sa asigure un mediu favorabil sanatatii psihice (aici e asa de mult de spus, ca nu voi intra in subiectul asta acum)
- seminarii si workshop-uri in care sa le fie prezentate strategii de coping, mecanisme de relationare, de rezolvare de conflicte. Abordarea din perspectiva unui psiholog, mai degraba decat a unui coach sau manager aduce noi perspective. Un psiholog vede mecanismele bournout-ului, de exemplu, din mai multe unghiuri: tipare de comportament samd.
- aprobarea de ore libere pentru mers la terapie sau posibilitatea de a avea un quiet room pt o sedinta online
- acoperirea unei sume pentru sedinte de terapie cu un terapeut ales de angajat/client