Ingrijorarea, anxietatea, panica si Coronavirusul

804AE183-C866-4E75-8A51-937E66F27FB5-e1582970744183.jpeg

Ingrijorarea, anxietatea, panica si Coronavirusul


Azi am fost la Observator sa vorbesc despre ingrijorarea cauzata de Coronavirus. Iata cateva idei pentru care nu a fost timp in emisiune.

Ingrijorarea e normala in astfel de situatii pentru ca oamenii sunt pusi in fata unui virus nou, iar noutatea uneori sperie. Faptul ca nu exista inca un vaccin le accentueaza temerile.

Ingrijorarea ii poate mobiliza pe unii spre comportamente bune (spalat pe maini mai frecvent, evitarea spatiilor aglomerate). Pe altii in schimb, ii poate trimite direct catre anxietate, ajungand sa se gandeasca foarte intens la pericolul care ii paste, sa faca scenarii apocaliptice despre viitor, sa aiba chiar manifestari fizice precum probleme digestive, insomnii, palpitatii. Pot chiar sa devina agresivi cu ceilalti. Se activeaza instinctul de supravietuire si ratiunea dormiteaza. 

Ingrijorarea, anxietatea, panica si Coronavirusul

Romanii nu sunt nici prosti, nici fraieri, nici nebuni pentru ca au golit supermarketurile. Sunt ingrijorati. Comportamente similare sunt si in alte tari. Este o incercare de a avea control asupra a ceva ce pare amenintator si de necontrolat.

Sunt printre ei persoane care au anxietate sau tulburare de panica, iar o situatie ca cea prin care trecem in prezent le poate intensifica simptomele.

Desconsiderarea lor nu ii ajuta sa faca fata situatiei mai bine si nici sa isi domoleasca impulsurile. Asa ca nici noua nu ne este de folos rezultatul. Daca desconsideri un om, el simte nevoia sa se apere si isi va cauta argumente pentru a-si intari convingerile.

Anxietatea se transmite

Starile de anxietate sunt si ele contagioase. Daca stam foarte mult si citim sau ascultam doar stiri infricosatoare, e posibil sa intram in panica. Asa cum cei ingrijorati pot transmite starile lor celorlalti, tot asa cei care isi gestioneaza mai bine stresul, ii pot ajuta pe cei care se afunda.

Panica si Coronavirusul: Cum poti ajuta un om ingrijorat peste masura?

Ca sa ajuti pe cineva ingrijorat, poti sa ii spui ca il intelegi si sa il ghidezi catre surse de informare sigure (Ministerul Sanatatii, Organizatia Mondiala a Sanatatii). Medicii din toata lumea vor sa afle o solutie pentru a gestiona situatia cat mai bine si pentru a gasi un tratament cat mai eficient. De asemenea, se aud vesti bune despre gasirea unui vaccin. Indeparteaza-l de stirile false si de excesul de stiri alarmiste.

Nu cred ca e o solutie buna de linistire sa spui unui om ca mortalitatea e crescuta mai mult la batrani si la cei cu probleme de sanatate preexistente. Cu totii avem parinti, bunici, rude sau prieteni cu diverse probleme de sanatate. Aminteste-ti ca in spatele unor cifre, fie ca e vorba despre bolnavi sau decedati, sunt niste oameni.

Ce facem in cazul in care trebuie sa stam mai mult timp la domiciliu?

S-a observat in timpul epidemiei SARS ca 40% dintre persoanele care au stat timp indelungat izolate, precum si insotitorii lor aveau sindrom de stres post traumatic. Prin comparatie, dintre cei care sunt victimele dezastrelor naturale sau ale unor accidente, 20-30% prezinta apoi sindrom de stres post traumatic. Izolarea de viata sociala si anxietatea pot ameninta sanatatea psihica pe termen lung. Pacientii ar avea nevoie sa simta ca sunt intelesi, ajutati si ca se fac toate eforturile pentru a le fi bine. Ei nu trebuie sa se simta o povara Cat de receptivi sunt medicii nostri la asta, ramane de vazut.

Daca sunteti in categorii de risc si veti sta mai mult timp la domiciliu:

  • ramaneti in contact cu ceilalti prin videocall,
  • incercati sa aveti o alimentatie sanatoasa (bax-urile de ulei, faina si zahar nu va ajuta chiar deloc in acest sens),
  • cititi si cautati activitati benefice,
  • evitati afundarea in stiri care va cresc anxietatea .

Ingrijorarea, anxietatea, panica si Coronavirusul

La final:

  • Ramaneti empatici
  • Ascultati surse sigure de informare
  • Daca sunteti in categorii de risc informati-va ce puteti face pentru a va proteja sanatatea
  • Daca simtiti ca nu puteti face fata singuri stresului si ingrijorarii, cereti ajutorul

Terapie online in vremea coronavirusului.

Comments

comments

2 thoughts on “Ingrijorarea, anxietatea, panica si Coronavirusul”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.