Rolul psihologului in programul de slabire

slabire-psiholog-dieta.jpg

Un program de slabire este alcatuit de nutritionist si are in vedere obiectivele personale, istoricul medical si particularitatile fizice ale clientului, iar dieta aleasa este foarte importanta. Insa din ce in ce mai multe cazuri de ingrasare au ca punct de plecare alegerile de zi cu zi, mai degraba decat factorii genetici. In acest caz, se recomanda consultarea psihologului si a nutritionistului intr-un program de slabire.

Daca de la nutritionist ai o dieta buna, dar nu reusesti sa o implementezi in mod eficient, atunci poti cere ajutorul psihologului.

 

Oamenii cred ca au mai mult control asupra comportamentului propriu decat au de fapt.

Alegerile noastre sunt influentate de foarte multi factori, de la anturaj (ce alegeri alimentare si in privinta stilului de viata fac prietenii si rudele tale?), media, stres, depresie, dependente alimentare si nu numai. De multe ori clientii veniti la psihoterapie descopera ca anumite comportamente prezente sunt invatate in copilarie si intarite de-a lungul vietii. Aceste comportamente nu implica neaparat numai alegerile alimentare, ci pot avea legatura cu increderea in sine, gasirea unui mecanism nepotrivit de a face fata la anumite situatii, inlocuirea unei pierderi cu mancarea, nevoia de protectie, dorinta de calmare.

Exista 5 faze ale schimbarii comportamentale in programul de slabire:

  1. Precontemplarea – atunci cand crezi ca nu ai o problema si nu vrei sa schimbi nimic in comportamentul tau sau cand ai incercat deja sa faci schimbari, dar nu ai reusit si esti demoralizat. In aceasta faza nu esti cu adevarat gata pentru schimbare.
  2. Contemplarea – devii constient de beneficiile schimbarii, dar totodata realizezi si costul (efortul) implicat. Multi indivizi raman in aceasta faza de procrastinare comportamentala pentru mai mult timp.
  3. Pregatirea – actionezi pentru schimbarea comportamentului: incepi o dieta, incepi o terapie, faci pasi catre schimbare.
  4. Actiunea – ai facut deja pasi importanti de schimbare comportamentala si aplici noile comportamente invatate (pentru cel putin 6 luni).
  5. Mentinerea – lucrezi pentru a preveni recaderile. Esti deja constient de beneficiile schimbarii si esti multumit si increzator in puterea ta de schimbare si mentinere a noului comportament.

In timpul terapiei s-ar putea sa descoperi cauze noi pentru care vointa sau motivatia nu functioneaza si chiar mai mult de atat. Cei implicati intr-un proces terapeutic vin de multe ori pentru a-si rezolva o anumita problema si descopera ca sursa probelemei influenteaza mai multe aspecte ale vietii decat credeau initial. Cu rabdare si implicare, ei reusesc apoi sa invete comportamente utile care sa ii duca spre obiectivele propuse.

 

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *